Інтер'єр будь-якого приміщення створюється, як правило, з урахуванням багатьох факторів, таких як: функціональність, естетика, гігієна, ергономіка і т.п. Важливе значення при розробці проекту інтер'єру мають і конструктивні особливості приміщення. Всі ці необхідні особливості в тій чи іншій мірі враховуються дизайнерами та конструкторами. Існує велика кількість шкіл, напрямків і підходів, в яких розробляються і втілюються в життя різні принципи роботи з позначеними чинниками. Деякі з них займаються спеціальними дослідженнями в області взаємозв'язків естетики і функціональності, функціональності та гігієни, естетики та ергономіки і т.д. Розробляються комплексні підходи.
Недолік полягає в тому, що при формуванні діяльнісних схем практично не враховується сама людина з її душевною організацією, але в основному лише механізм його діяльності, підпорядкованої певним цілям і завданням. Справедливості заради, слід зазначити, що психічному комфорту людини все-таки приділяється належна увага. Рідкісний дизайнер запропонує замовнику стіни офісу пофарбувати чорним або темно-коричневим кольором. У такому офісі буде не дуже приємно працювати. Менеджери в ньому будуть відчувати себе пригніченими, і це позначиться на ефективності їхньої праці. Навпаки, в молодіжному рок-клубі, такі кольори могли б бути цілком доречними. Але біда в тому, що і психічний комфорт зв'язується з поведінковими схемами, які детермінуються знову ж тим чи іншим видом діяльності.
Не будемо наводити весь хід наших міркувань. Зупинимося тільки на найважливіших моментах, які призвели до виникнення принципів зонування в не інтер'єрів:
1. Інформацію про зовнішній світ людина отримує за допомогою органів почуттів.
2. Основним пізнавальним почуттям для людини є зір.
3. Поле зору людини пов'язане з положенням його тіла в просторі. У залежності від положення тіла в полі зору потрапляє цілком певна частина простору.
Для подальшої роботи ми виділили три принципові положення тіла людини: вертикальне або стояче, сидяче і горизонтальне - лежаче. Як видно ці положення тіла не умоглядні і гіпотетичні, а цілком реальні, природні та зручні.
Коли людина стоїть чи ходить його погляд (при нормальних умовах без спеціальної концентрації на чому-небудь) спрямований трохи вперед і вниз. Якщо мова йде про інтер'єр приміщення, то в такому положенні людина підсвідомо отримує інформацію з області позначеної на схемі жовтим сектором. У даному випадку ми не розглядаємо ситуації, коли необхідно, скажімо, спеціально прочитати напис під самою стелею або розгледіти люстру. Ми говоримо про деяке розсіяному, можна сказати розслабленому стані людини, коли він отримує інформацію мимоволі і пасивно, оскільки вона просто сама попадається йому на очі.
Коли людина сидить, в поле його зору в основному потрапляє центральна частина інтер'єру, тому що його погляд природним чином охоплює цю область.
У лежачому стані людині простіше всього оглядає верхню і частково середню область у просторі приміщення.
4. Положення тіла людини тісно пов'язане з його внутрішньою душевною активністю.
У стоячому положенні або при ходьбі за даними психологів та інших фахівців, які вивчають душевну конституцію людини, в найбільш активному стані знаходиться людська воля. Легко помітити, як багато для активізації розумової роботи, для додання розумовому процесу вольового імпульсу, починають ритмічно ходити по кімнаті. Або задумайтеся над тим, наскільки важко, наприклад, заснути в стоячому положенні і вже тим більше на ходу. Внутрішній порив людини, його вольовий імпульс передає своє напруження і тілу.
У сидячому положенні в людині найбільш активно мислення. Не випадково робочі місця працівників інтелектуальної праці обладнуються в першу чергу столом і кріслом. Коли людина сидить, його розумова робота протікає спокійно і безимпульсівно, розмірено. У такому положенні добре щось спокійно обдумувати або вирішувати рутинні завдання. Коли людина їсть, він теж як правило робить це сидячи. Ви напевно помічали, що багато важливих проблем вирішуються за столом. А людське спілкування під час їжі, вельми корисне для розуму і серця, взагалі неможливо що-небудь замінити або зовсім скасувати з життя.
Лежачи людині легше всього віддаватися почуттям. Приємні спогади, мрії, сни, всілякі насолоди, нарешті любов. Зрозуміло, що це не означає, що людина лежачи не може проявляти чудеса мислення чи волі. Як, втім і в попередніх розглянутих випадках не можна говорити про повну відсутність волі і почуттів у сидячого або мислення і почуттів у стоячого людини. Крім того, важко сказати, що ж відбувається насправді: активізуються чи, наприклад, в лежачому положенні почуття, або ж навпаки, притупляються воля і мислення? Для нашого дослідження це абсолютно не важливо. Важливо вловити генеральну закономірність і встановити відповідну зв'язок.
5. Простір приміщення тісно пов'язане з зонами, де найбільш вірогідна підсвідоме вплив на волю, мислення і почуття.
У залежності від того, який вплив ми хочемо справити на людину в тому чи іншому стані його душевної активності, ми можемо при створенні дизайну інтер'єрів розставляти відповідні акценти, що працюють на підсвідомому рівні. В арсеналі дизайнера знаходяться архітектурні форми, колірні поєднання, светокомпозіціі (гра світла і тіні), різні елементи декору (конструкції, драпірування, дзеркала, картини, рослини тощо). Складаючи з них відповідні композиції можна досягати великого ефекту в підвищенні працездатності службовців офісу, емоційної віддачі у виставкових залах, комфорту в ресторанах і готелях, інтимності в спальнях. Застосовуючи певні знання про те, як працюють кольору і форми, можна навіть добиватися відомого лікувального ефекту, грамотно поміщаючи різні предмети, архітектурні та колірні композиції в полі зору людини.
Немає коментарів:
Дописати коментар